17:37
Każdego roku w AST odbywa się Forum Młodej Reżyserii, przegląd spektakli autorstwa studentek i studentów reżyserii z całej Polski. Tradycją stało się, że dokonujemy selekcji i wybieramy kilka prac, aby pokazać je na Boskiej Komedii. Tegorocznego wyboru dokonała festiwalowa selekcjonerka Magda Piekarska.
Helena
reż. Magdalena Dąbrowska,
AT w Warszawie – filia w Białymstoku
Po Chłopkach i Chamstwie kolejna sceniczna opowieść eksplorująca wątki ludowej historii Polek. Oparta na historii rodzinnej, zderza precyzyjnie zredagowany zapis wywiadu z babcią Heleną z rozwinięciem części wątków w warstwie wizualnej, co pozwala wydobyć to, co ukryte między słowami. Poruszająca miniatura sceniczna na dwoje aktorów, dwie lalki i głos z offu. I na AI, wykorzystaną punktowo, w całkowicie uzasadniony sposób.
Ja też chcę nauczyć się zabijać ludzi, proszę pomóżcie mi, czyli przemoc jest też okej
reż. Max Nowotarski
AST w Krakowie
Prezentowany w nurcie OFF spektakl w formule reżyserskiego stand upu, z dwiema aktorskimi rolami w drugim planie, który wywraca ją do góry nogami – sami nie wiemy, kiedy śmiech grzęźnie nam w gardle, a niezobowiązujące na pozór spotkanie staje się okazją do wspólnego szukania odpowiedzi na najbardziej niewygodne pytania. Max wie, że kiedy skończy studia, trafi na front. I prosi nas o pomoc, bo nie potrafi stosować przemocy. Najmocniejsza, najbardziej osobista, a zarazem uniwersalna rzecz na tegorocznym forum.
Pieśni piekarzy polskich
reż. Klaudia Gębska
AST w Krakowie
Piekarska poleca! Energetyczny kopniak, żytni na zakwasie z mocno treściwym farszem z rapu, humoru, antykapitalistycznego protestu. Opowieść o pogoni za marzeniami, wyzysku i wycisku, po której każda kęs chleba z rzemieślniczej piekarni za kilkanaście zeta staje w gardle. Petarda!
Zła krew
reż. Eugenia Balakireva,
AST w Krakowie
Empatyczne studium relacji, opowieść o żegnaniu się z bliskimi, o tworzeniu rodziny, która nie opiera się na więzach krwi, wpisana w szerszą ramę związaną z zagrożeniami, nad którymi nie potrafi zapanować pozbawione zaworów bezpieczeństwa państwo. Inscenizacyjna precyzja, w której akcja rozgrywa się na kilku planach, mądre i sensowne, zakorzenione w narracji wykorzystanie zapisu kamerą.
Wszystkie spektakle pokażemy w niedzielę 8 grudnia w siedzibie Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie.
---
Fot. Piotr Kubic (Pieśni piekarzy polskich)