17:44
Mała Boska Komedia to przegląd spektakli dla dzieci, młodzieży i rodzin z całej Polski. Jako „młodsza” siostra Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia – również szuka tego, co najciekawsze, najlepsze, najbardziej zaskakujące. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 24-29 września 2024 roku i stanie się okazją do przyjrzenia się zmianom tendencji na polskiej mapie teatru dla młodej widowni.
Program obejmuje spektakle dla publiczności w każdym wieku – od najnajowej do młodzieżowej. Przedstawienia będą grane głównie popołudniami oraz w weekendy, dzięki czemu będą mogły w nich wziąć udział dzieci i młodzież z bliskimi im dorosłymi. Pojawią się nowe propozycje artystów świetnie znanych krakowskiej publiczności – jak Jakub Krofta czy choreografka Ania Wańtuch, artystek do tej pory incydentalnie pojawiających się w Krakowie – jak Justyna Sobczyk czy Alicja Morawska-Rubczak. Całości będą towarzyszyć liczne warsztaty oraz dwa panele dyskusyjne. Na zakończenie Ekipa Jurorska złożona z kilkunastu osób zainteresowanych teatrem i edukacją młodych osób wręczy nagrodę dla najbardziej inspirującego spektaklu.
Szczegółowy program oraz bilety dostępne są na stronie: https://www.laznianowa.pl/wydarzenie/mala-boska-komedia-2024
---
Justyna Czarnota, kuratorka tegorocznej edycji Festiwalu:
– Zaproszone artystki i artyści korzystają z różnorodnych form wyrazu, tworząc spektakle o wysokiej jakości artystycznej. Mam nadzieję, że lokalna publiczność doceni te propozycje. Marzę również o tym, by ten program – obecność jednych, a brak innych spektakli, zastosowane środki i podejmowane tematy – wywoływał gorące dyskusje w środowisku teatralnym.
Przyglądając się najciekawszym spektaklom ostatnich sezonów szukałam tendencji – tego, co je łączy i co jednocześnie wyróżnia spośród innych wydarzeń dla młodej widowni. Zauważyłam kilka obszarów, które wydały mi się szczególnie istotne.
Pierwszym jest pojawianie się spektakli tworzonych przez osoby, które w bliskich ze sobą relacjach – przede wszystkim przez rodziców i dzieci. Czy bliskość osób współtworzących jest w stanie kreować nową jakość w relacjach z międzypokoleniową widownią?
Drugą prawidłowością jest dominacja klasycznych tekstów – szczególnie lekturowych – i tradycyjnych baśniowych motywów. Po co dziś sięga się po taką literaturę i w jaki sposób sprawia, że jest wciąż żywa i bliska młodym ludziom?
Chcę zwrócić również uwagę na ruch i taniec jako język wyrazu coraz popularniejszy w przedstawieniach dla dzieci i młodzieży – to odbicie tendencji widocznej w ogóle w polskim teatrze ostatnich lat. Abstrakcyjne i niedosłowne ujęcia tematów pobudzają publiczność do aktywnego, bardziej kreatywnego odbioru i mogą stać się okazją niekończących się rozmów po wyjściu z teatru.
Bardzo ważnym celem tegorocznego programu jest oświetlenie aktualnego krajobrazu krakowskiego teatru dla dzieci, młodzieży i rodzin – w ostatnich sezonach wyraźnie zwiększyła się liczba spektakli dla młodej widowni, dokonały się też istotne zmiany w instytucjach, które w związku z tym zostały teatrami partnerskimi festiwalu. Mowa o uruchomieniu Teatralnego Instytutu Młodych w Teatrze Ludowym, nowej dyrekcji w Teatrze Groteska oraz otwarciu stałej siedziby Teatru Figur Kraków przy ul. Sławkowskiej 14. W całym mieście zostaną również zrealizowane warsztaty – w ich programowaniu szczególnie zależało mi na podkreśleniu, jak bardzo krakowski program edukacji teatralnej jest dostosowany do osób z różnorodnymi potrzebami.
---
Grafika: Zbigniew Prokop