23:36
XIV edycja MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU BOSKA KOMEDIA 2021
Werdykt JURY INFERNO
z 9 grudnia 2021
Jury w składzie:
Oana Cristea Grigorescu (RO)
Haris Paśović (BiH)
Katerina Evangelatos (GR)
Marina Davidowa (RU)
Rolf C. Hemke (DE)
po obejrzeniu dziewięciu spektakli konkursowych
przyznaje następujące nagrody:
- Wyróżnienie Specjalne (o wartości 2000 zł) otrzymuje Jadwiga Lesiak za rolę starej niani Mariny w „Wujaszku Wani” wyprodukowanym przez Teatr Ludowy w Krakowie.
Jadwiga Lesiak znakomicie odegrała starszą kobietę w stanie klinicznej depresji, dobitnie wyrażając ciemną stronę ludzkiego istnienia skazanego na kruchość i nietrwałość.
- Nagrodę aktorską (o wartości 5000 zł) dla najlepszego performera tekstu post-dramatycznego otrzymuje Sebastian Pawlak za rolę w „Onko”, produkcji TR Warszawa w reżyserii Weroniki Szczawińskiej.
Za pełną wrażliwości interpretację zmagania się z chorobą nowotworową. Artysta sceniczny porusza się między dramatyzmem i absurdem, nie tracąc niczego z głębokiego zrozumienia kobiecej psyche.
- Nagrodę aktorską (o wartości 5000 zł) otrzymuje Łukasz Schmidt za rolę Ojca Flote w „Czerwonych Nosach” Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu, w reż. Jana Klaty.
Nagrodzony aktor wykorzystał w tym przedstawieniu wszystkie swoje wielkie talenty oraz całą wiedzę i energię. Nie wydaje się, by cokolwiek mogło stanąć na drodze jego inspirującego aktorstwa – grać nie przestanie nawet po nadejściu apokalipsy. A na pewno nie podczas czegoś takiego jak trzęsienie ziemi, powodzie, pożary, czy pandemie – bo taką właśnie siłą jest obdarzone jego aktorstwo.
- Nagrodę aktorską (o wartości 5000 zł) otrzymuje Danuta Stenka za rolę Charlotty w „Sonacie jesiennej” z Teatru Narodowego w Warszawie.
Za umiejętność bycia na scenie jednocześnie – silną i słabą, brzydką i piękną, wrażliwą i opresyjną ora za wirtuozerię muzyczną, ale bez grania muzyki, jedynie opowiedzianą twarzą.
- Nagrodę aktorską (o wartości 5000 zł) otrzymuje Piotr Franasowicz za rolę Michaiła Astrowa w „Wujaszku Wani” wyprodukowanym przez Teatr Ludowy w Krakowie.
Obdarzając swojego bohatera urokiem, kruchością i niepokojem, Piotr Franasowicz stworzył nowe spojrzenie na klasycznego bohatera.
- Nagrodę aktorską (o wartości 5000 zł) otrzymuje Maja Pankiewicz za sposób, w jaki przedstawiła Sonię w „Wujaszku Wani” wyprodukowanym przez Teatr Ludowy w Krakowie.
Aktorka stworzyła pełną kreację młodej bohaterki próbującej zapanować nad własnymi aspiracjami i złudzeniami. Sposób, w jaki podeszła do swojego zadania i wygłosiła zamykający monolog, to żywy dowód na opowiedzenie się po stronie Miłości i Życia.
- Nagrodę aktorską (o wartości 5000 zł) otrzymuje Piotr Pilitowski za sposób, w jaki przedstawił Wujaszka Wanię (Iwana Wojnickiego) w „Wujaszku Wani” wyprodukowanym przez Teatr Ludowy w Krakowie.
W swoim wysoce osobistym podejściu do tej klasycznej roli Piotr Pilitowski stworzył głęboką i przejmującą interpretację człowieka w kryzysie wieku średniego.
- Nagrodę za autorstwo tekstu (o wartości 5000 zł) otrzymują Małgorzata Wdowik i Weronika Murek za „Wstyd” wyprodukowany w Nowym Teatrze w Warszawie.
Jury doceniło analizę kobiecej tożsamości w społeczeństwie o tradycyjnych strukturach patriarchalnych. Nagrodzone dzieło oferuje dogłębne i panoramiczne spojrzenie na warunki życia będące udziałem wielu polskich kobiet.
- Nagrodę za plastyczną wizję przedstawienia (o wartości 5000 zł) otrzymują scenograf Bartolomäus M. Kleppek, reżyser światła Wolfgang Macher oraz autorka kostiumów Karolina Mazur w spektaklu „Tiki i inne zabawy” w reż. Dominiki Knapik z Wrocławskiego Teatru Pantomimy.
Scenograf i reżyser świateł osiągnęli przy użyciu ograniczonej liczby elementów, zaskakującą różnorodność miejsca, gdzie dzieje się polifoniczno-psychoterapeutyczna satyra Czechowa. Z kolei makijaż i fryzury nadały szczególny i niezapomniany komizm decydujący o tożsamości bohaterów.
Grand Prix
Nagroda Główna XIV Festiwalu Boska Komedia dla spektaklu...
WUJASZEK WANIA
w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej
Teatr Ludowy w Krakowie
Biorąc pod uwagę propozycje konkursowe oraz czasy triumfu teatru post-dramatycznego, chcemy wręczyć Grand Prix spektaklowi cichemu, pozostającemu nieco na uboczu trendów panujących obecnie w teatrze, który jednak został zagrany z wielką szczerością. To „Wujaszek Wania” w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej, stworzony przez Teatr Ludowy w Krakowie. Taką decyzją o nagrodzie chcemy podkreślić, że sztuka dramatyczna nie opiera się na trendach, lecz na wnikliwości i szczegółach, a także, że nowe tematy i nowe podejścia do teatru nie równoważą braku dobrej gry aktorskiej oraz zdolności ograniczania własnych koncepcji, jakkolwiek odważne by one były.
***
Oświadczenie jednego z członków jury
Harisa Paśovića
With this letter I am confirming my position towards the show "Autumn Sonata." I have excluded myself from the voting about any element of this production due to the controversies accompanying this show. As a foreigner, I don't know enough to make sure that my voting in the case of this show would not hurt anybody. I am convinced that the international juries should be saved from the situations in which they are supposed to be the judges about something they don't understand.
***
Pozostali członkowie jury głosowali za przyznaniem nagrody jednogłośnie