zamknij

Zamów Newsletter

PL
EN

Hamlet

DATA   GODZINA   MIEJSCE
12 grudnia 2015
  20:00
  Narodowy Stary Teatr — Duża Scena
Zdjęcie
(11)

Autor

William Shakespeare

CZAS TRWANIA

150 min.

Bilety

bilety dostepne na stronie teatru http://www.stary.pl/pl/kasy

Fascynujące zmagania Krzysztofa Garbaczewskiego z „arcy-dramatem” Szekspira odwołują się do tradycji i historii Starego Teatru w Krakowie. A mówiąc konkretniej – do nigdy nieukończonego i przerwanego przez tragiczną śmierć reżysera – przedstawienia Konrada Swinarskiego z 1975 roku. W adaptacji Marcina Cecko to jednak nie egzystencjalne i metafizyczne dylematy znajdują się na pierwszym planie, ale język i prowadzone umiejętnie meta-teatralne gry z literackim oryginałem. Tytułowy bohater zostaje tutaj rozszczepiony na trzy postacie, grane brawurowo przez aktorów trzech różnych generacji – Bartosza Bielenię, Krzysztofa Zarzeckiego i Romana Gancarczyka. Ten dramaturgiczny zabieg służy nie tyle nawet zbudowaniu schizofrenicznego, pełnego wewnętrznych sprzeczności uniwersum wokół księcia Elsynoru, ale bardziej nawet – wciąga widzów w nieprzewidywalną, pełną prowokacji estetycznych i ideowych zabawę z ich oczekiwaniami dotyczącymi inscenizacji kanonicznego tekstu. Ofelia (Jaśmina Polak) jest tutaj wyzwoloną seksualnie dziewczyną, która nie boi się ryzykować. Gertruda (Iwona Budner) rozmawia ze swoim synem przez telefon i nie godzi się na to, by obarczyć ją winą za całe zło obecne w świecie przedstawionym. A Guilderstern (Szymon Czacki) nagle przemienia się w figurę samego Swinarskiego, w charakterystycznym golfie i marynarce, zaczynając reżyserować poszczególne sekwencje przedstawienia.

Garabczewski odsłania teatralną iluzję i naśmiewa się z niej, odwołując przy tym do rozlicznych estetyk – od szyderczo podanych konwencji właściwych operetce, poprzez chwyty wzięte wprost z dramatu subiektywnego, aż do fraz z HamletaMaszyny Heinera Müllera. Imponująca scenografia Aleksandry Wasilkowskiej wzmacnia meta-teatralny wydźwięk poszczególnych scen i sensów, podczas gdy zawieszone u góry wielkie lustro-ekran odbija i multiplikuje kolejne działania, gesty i pozy, tworząc rodzaj totalnego symulakrum.

Zespół

Reżyseria: Krzysztof Garbaczewski

Scenariusz: Marcin Cecko, Krzysztof Garbaczewski

Przekład: Stanisław Barańczak

Dramaturgia: Marcin Cecko

Scenografia: Aleksandra Wasilkowska

Kostiumy: Svenja Gassen, Sławomir Blaszewski

Muzyka: Pedal Pushers

Video, reżyseria światła: Robert Mleczko, Marek Kozakiewicz

Konsultacja choreograficzna (taniec butoh): Sylwia Hanff

Obsada

Zygmunt Józefczak

Małgorzata Gałkowska

Bogdan Brzyski

Szymon Czacki

Bartosz Bielenia / Krzysztof Zarzecki

Roman Gancarczyk

Krzysztof Zawadzki

Iwona Budner

Jaśmina Polak

Paweł Kruszelnicki

Marta Ojrzyńska

Paweł Smagała (gościnnie)

CMS BYCMS by tenka.pl