zamknij

Zamów Newsletter

PL
EN

Metafizyka dwugłowego cielęcia

DATA   GODZINA   MIEJSCE
13 grudnia 2018
  22:30
  MOS Małopolski Ogród Sztuki
Zdjęcie
(7)

Autor

Stanisław I. Witkiewicz

CZAS TRWANIA

105 min.

Bilety

65 / 40

„(…) doświadczenie bezkresnej i dzikiej kalifornijskiej natury jest bliskie doświadczeniu tropikalnej podróży, którą Witkacy odbył z Bronisławem Malinowskim przed napisaniem tej sztuki. To historia podróży neurotycznego chłopca i jego rodziny z Nowej Gwinei, przez Sydney, na pustynię, która odczytywana w otoczeniu kalifornijskiej Doliny Śmierci staje się czymś realnym, w zasięgu ręki. Witkacy, wychowany w Tatrach, wierzył, że natura może być źródłem doświadczenia metafizycznego, dzięki któremu współczesny człowiek ma szansę ochronić swoją indywidualność przed bezduszną maszyną społeczną zachodniej cywilizacji.
Podróż Karmazyniella to też podróż w głąb siebie, a intensywne kolory tropikalnych kwiatów, martwa, czarna otchłań nocy na pustyni, żar wstającego nad nią czerwonego słońca to jej przejawy. Aldous Huxley w kultowym tekście »Drzwi percepcji« opisuje doświadczenie otwarcia umysłu po zażyciu meskaliny (wyciągu z pustynnych kaktusów). Pod jego wpływem Huxley zrozumiał, jak ograniczony i bezbronny jest tak zwany „cywilizowany” człowiek, który jest podporządkowany temu, co racjonalne, patrzy tylko przed siebie i jest „pozbawiony pleców”, czyli wymiaru metafizycznego właśnie.
Taki człowiek staje się automatem, trybem w systemie. W zderzeniu z tym, co niewytłumaczalne, zaczynając od jego własnej egzystencji, skazany jest na depresję i klęskę. Jego chorobą jest obojętność. Ona jest dla mnie zarazą Kala-Azar ze sztuki Witkacego, która wyniszcza zachodnią cywilizację”.

/ Natalia Korczakowska

Spektakl w koprodukcji Studio i CalArts  Center for New Performance sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na 2017–2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

Zespół

Adaptacja i reżyseria: Natalia Korczakowska

Autor: Stanisław I. Witkiewicz
Scenografia: Salmah Beydoun

Kostiumy: Marek Adamski

Muzyka: Chris Kallmyer

Światło: Bartosz Nalazek
Wideo: Kam Ying Lee, Shay Willard 

Dramaturgia wideo: Janie Geiser

Obsada

Ewa Błaszczyk, Priscilla Chung, Symone Holmes, Everett Keeter, Chance Lang, Bartosz Porczyk, Robert Wasiewicz, Terrence Wilburn, Krzysztof Zarzecki


CMS BYCMS by tenka.pl