Fot. Karolina Jóźwiak
Antygona w Molenbeek
Kiedy gramy: 11.12.2024 — 17:00
  • 120 zł
  • 90 zł
Kup bilet
  • 120 zł
  • 90 zł
Kiedy gramy: 10.12.2024 — 19:00
  • 120 zł
  • 90 zł
Kup bilet
  • 120 zł
  • 90 zł
Reżyseria:
Anna Smolar
Tekst:
Stefan Hertmans
na podstawie dramatu Stefana Hertmansa w przekładzie Jerzego Kocha
Czas trwania:
60 minut

Po Halce z Narodowego Starego Teatru w Krakowie i Melodramacie z Teatru Powszechnego w Warszawie – widowiskach na wielką skalę, nowych interpretacjach literackiej i filmowej klasyki – Anna Smolar przywozi na Boską Komedię całkiem inną w stylu i tonacji propozycję. To powstała na małej scenie warszawskiego Teatru Dramatycznego w Warszawie miniatura na dwoje aktorów i jedną multiinstrumentalistkę. Belgijski pisarz Stefan Hertmans, autor znanych w Polsce powieści Wojna i terpentyna oraz Wyjście, w swoich książkach swobodnie miesza fakty i fikcję. Słusznie uważa się go za jednego z najbardziej krytycznych kronikarzy współczesnej cywilizacji Zachodu. Antygona w Molenbeek to jego pierwszy tekst, jaki trafia na polskie sceny.

Skondensowane do zaledwie godziny przedstawienie, to osadzona w tytułowej Molenbeek, biednej dzielnicy Brukseli, zwanej „małym Maroko”, historia Nourii, Belgijki arabskiego pochodzenia, uzdolnionej studentki prawa, która chce odebrać z miejscowej kostnicy zwłoki swojego brata. I musi zderzyć się z bezduszną maszyną państwa, ukrytymi mechanizmami usankcjonowanej przepisami przemocy, odbierającej jednostce (nie bez znaczenia jest oczywiście płeć i pochodzenie) jej podstawowe prawa. Skojarzenie z antyczną bohaterką tragedii Sofoklesa nie jest więc w żadnym stopniu przypadkowe.

Niewielkie przedstawienie Smolar to lamentacja Nourii, wyjątkowe oratorium na jedną aktorkę. W tej roli oglądamy niezwykłą Mariannę Linde, rozpinającą swą rolę między śpiewem, melorecytacją, szeptem i krzykiem. Akompaniuje jej na żywo Maniucha Bikont, a towarzyszy dyskretnie we wszystkich męskich rolach Michał Sikorski. Nie ma tu łatwych rozwiązań, nie ma walki o współczucie widzów. Jest teatr surowy, mocny w wyrazie i bardzo piękny. Mały wielki spektakl.

---

Fot. Karolina Jóźwiak

Sekcja Biała strzałka w prawo
Inferno
Anna Smolar
reżyseria
Anna Met
scenografia, kostiumy
Jan Duszyński
muzyka
Rafał Paradowski
światło, wideo
Alicja Czyczel
choreografia
Weronika Krówka
przygotowanie wokalne
Liubov Gorobiuk
montaż wideo
Sara Goworowska
asystentka reżyserki
Radosław Duda
inspicjent
Małgorzata Błasińska, Olga Stefańska
kierowniczki produkcji
Obsada:
Marianna Linde
Studentka
Michał Sikorski
Brat, narrator, dzielnicowy, sędzia, prawnik, prawniczka
Maniucha Bikont (gościnnie)
muzyka na żywo