Fot. Natalia Kabanow
Polowanie na osy. Historia na śmierć i życie
Kiedy gramy: 11.12.2024 — 19:00
  • 120 zł
  • 90 zł
Kup bilet
  • 120 zł
  • 90 zł
Reżyseria:
Natalia Korczakowska
Tekst:
Wojciech Tochman
autor książki
Natalia Korczakowska, Marcin Cecko
adaptacja tekstu
Czas trwania:
195 minut

W połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku sprawą zabójstwa Jolanty Brzozowskiej żyła cała Warszawa i pół Polski, karmiły się nią żądne sensacji media. Społeczeństwo chciało zaś linczu na młodocianych mordercach, z których najbardziej znienawidzona była ona – ładna, dobrze ubrana, wygadana i pewna siebie za chwilę maturzystka – Monika Osińska. Osa. Nie ona dokonała okrutnego czynu, ale miała kierować dwójką kumpli. I to w nią uderzył tajfun społecznej nienawiści. Monika Osińska została skazana na dożywocie. Zza krat wyszła warunkowo po odbyciu 27 lat wyroku. Książkę o niej pisała wybitna, nieżyjąca już reporterka Lidia Ostałowska, ale pracy nie dokończyła, bo jej myślenie rozminęło się z oczekiwaniami bohaterki. Ostatecznie opowieść o Osie podjął Wojciech Tochman, czego efektem była wstrząsająca Historia na śmierć i życie. To właśnie ona stała się podstawą dla zrealizowanego w Teatrze Studio w Warszawie hipnotyzującego przedstawienia Natalii Korczakowskiej. 

Polowanie na osy. Historia na śmierć i życie  to teatr prawdziwie bezkompromisowy, choć nie wyrzeka się czułości. Daleki od moralizowania, chwilami oskarżycielski, a przecież tak daleki od jednoznaczności. Na scenie Studia wielka klatka – więzienie, studio telewizyjne, pod ścianą z krat lodówka. Wszystko w jednym, świat w zmniejszeniu, jakiego po wyroku i w oczekiwaniu nań doświadcza Osa (Wiktoria Kruszczyńska). Po obu stronach wielkie ekrany, na których widzimy zbliżenia twarzy aż do detalu – potu na skroniach aktorów. Nie jest to jedynie filmowy trick, zastosowanym przez twórców dla spotęgowania efektu. Chodzi o skrócenie dystansu wobec postaci, o to byśmy niemalże weszli w nich, mając poczucie braku  ucieczki od nich i ich sytuacji. Siła widowiska Korczakowskiej polega także na tym, że zachowując epicki wymiar, pozwala wejść z samą historią, bohaterkami i bohaterami, aktorkami i aktorami w więź niemal intymną. Wspaniałe role młodej Wiktorii Kruszczyńskiej, Mai Pankiewicz, Dominiki Ostałowskiej i całego zespołu Studia. Głos przeciw karze dożywocia, jakiego nie da się zapomnieć i zlekceważyć.

---

Fot. Natalia Kabanow

Sekcja Biała strzałka w prawo
Purgatorio
Natalia Korczakowska
reżyseria
Marcin Cecko
dramaturg
Marek Adamski
scenografia i kostiumy
Marcin Żak
asystent kostiumografa
Marek Kozakiewicz
multimedia
Gloria Grünig, Janusz Szymański
operatorzy kamer
Marcin Kosakowski
animacje
The Blu Mantic & L.Ø.V. Music Group
muzyka
Bartosz Nalazek
reżyseria świateł
Ramona Nagabczyńska, Karolina Kraczkowska
choreografia
Marcel Osowicki
asystent reżysera
Monika Balińska
kierowniczka produkcji
Buzia Gręda
asystentka produkcji
Zuzanna Prusińska
inspicjentka
Fundacja Dom Kultury
partner premiery
Piotr Szczygielski
wykonawca scenografii
Obsada:
Halina Rasiakówna / (nagranie)
Daniel Dobosz
Wiktoria Kruszczyńska
The Blu Mantic
Dominika Ostałowska
Maja Pankiewicz
Bartosz Porczyk
Sonia Roszczuk
Rob Wasiewicz
Ewelina Żak