Myślę – czuję – angażuję się
Twórcza aktywność i angażowanie się w inicjatywy umożliwiające artystyczną ekspresję to naturalna droga do podtrzymywania lub budzenia wiary, że teatr może być narzędziem zmiany społecznej, narzędziem umożliwiającym dialog międzypokoleniowy czy nawet narzędziem analizy rzeczywistości lub szeroko rozumianej interwencji.
W centrum zainteresowania twórcy Festiwalu od lat stawiają perspektywę dziecka i nastolatka i zachęcają młodych do nazywania, wyrażania, zastanawiania się, wątpienia, dlatego także w tej edycji Festiwalowi towarzyszą projekty partycypacyjne, w których udział biorą młodzi dorośli z wielu miast. W Domu Utopii – Międzynarodowym Centrum Empatii (nowym centrum edukacyjnym Teatru Łaźnia Nowa prowadzonym przez dyrektor Małgorzatę Szydłowską) we wrześniu 2021 odbyło się wydarzenie performatywne 21 postulatów dla przyszłości teatru według pomysłu i reżyserii Doroty Kowalkowskiej i Michała Buszewicza we współpracy z młodymi ludźmi zaangażowanymi w projekty teatralne w Teatrze Horzycy w Toruniu, TR Warszawa, Wrocławskim Teatrze Lalek, Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu, Teatrze Zagłębia w Sosnowcu i Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie. Po czterech dniach pracy warsztatowej, oglądania spektakli i dyskutowania o teatrze młodzież przygotowała postulaty do dyrektorów, twórców, widzów, które są zapisem wniosków z ich obserwacji dzisiejszego teatru instytucjonalnego.
Drugą inicjatywą Małej Boskiej Komedii 2021 jest koprodukcja STUDIO teatrgalerii w Warszawie, Teatru Polskiego w Bydgoszczy i Teatru Łaźnia Nowa – Przemiany w reżyserii Michała Borczucha, w którym na scenie obok zawodowych aktorów stanęli nastolatkowie.
Premiera odbyła się 19.09.2021. Spektakl jest pokazywany podczas dużej Boskiej Komedii 2021 w programie sekcji Purgatorio.
Wierzymy, że teatr może opierać się na dialogu i że perspektywa dzieci i młodzieży powinna być dostrzegana, rozumiana i szanowana. Mała Boska Komedia od lat jest przestrzenią sprzyjającą budowaniu szczerej komunikacji, dodającą młodym ludziom odwagi do samodzielnego myślenia i wyrażania swojego zdania w odniesieniu do różnorodnych stylów i możliwości odczuwania i rozumienia sztuki.
Spektakle MBK
W ramach Małej Boskiej Komedii 2021 odbyły się prezentacje spektakli:
17.09.2021, godz. 18:00 – Wszechmocni w sieci, Teatr Kamienica w Warszawie, 13+
19.09.2021, godz. 17:00 – Wędrówka Nabu, Teatr Lalek Arlekin w Łodzi, 7+
3.11.2021, godz. 18:00 – Thriller, Nowy Teatr w Warszawie, 13+
9.12.2021, godz. 18.00 – Przemiany, Teatr Łaźnia Nowa, STUDIO teatrgaleria w Warszawie, Teatr Polski w Bydgoszczy
21 postulatów
21 postulatów dla przyszłości teatru:
1. Chcemy mieć prawo do nierozumienia teatru.
2. Chcemy więcej współpracy teatru ze szkołą.
3. Nie chcemy konfliktu pokoleń.
4. Chcemy sceny młodych w każdym teatrze.
5. Chcemy angażowania widzów w teatrze.
6. Jeżeli teatr musi mówić, że jest dobry, to kurwa nie jest.
7. Nie chcemy dorosłych udających nastolatków.
8. Mniej faworyzacji i schematów w kółkach teatralnych.
9. Nie odcinajmy kuponów od starych spektakli, których nie widzieliśmy.
10. Chcemy uczyć się w teatrze nie tylko aktorstwa.
11. Chcemy ogrodów, parkingów i sklepików w każdym teatrze.
12. Nie wykluczajmy żadnego widza.
13. Chcemy różnych ciał w teatrze.
14. Teatr to wspólnota, nie hierarchia.
15. Więcej ludzi, których w teatrze nigdy nie było.
16. Chcemy miłych portierów.
17. Podjazdy, napisy, audiodeskrypcja, PJM.
18. Dyplom to nie wszystko.
19. Chcemy festiwali młodych scen.
20. Nie róbmy z widza debila.
21. ………………
Kuratorka Dorota Kowalkowska - 21 postulatów dla przyszłości teatru – o projekcie
Po miesiącach spędzonych bez teatru i zajęć na żywo spotkali się w jednym miejscu i „nowej” sytuacji. W ciągu czterech intensywnych dni wspólnej pracy warsztatowej w Domu Utopii – Międzynarodowym Centrum Empatii przy Teatrze Łaźnia Nowa kilkanaścioro nastolatków przyjrzało się krytycznie teatrowi. Warsztatom towarzyszyło oglądanie spektakli prezentowanych m.in. w ramach Festiwalu Mała Boska Komedia, rozmowy z ich twórcami, dyskusje o teatrze. Efektem spotkania był pokaz performatywnej instalacji w formie podcastu połączonego z miniwystawą. Młodzi dorośli z Krakowa, Torunia, Wałbrzycha, Sosnowca, Wrocławia i Warszawy stworzyli „grupę operacyjną ds. młodych w teatrze” i nakreślili wizję teatru, jakiego potrzebują, za jakim tęsknią, ale też takiego, od którego wolą się trzymać z daleka. Reprezentantki i reprezentanci grup młodzieżowych działających w sześciu instytucjonalnych teatrach opowiedzieli o swoim doświadczeniu teatralnym i marzeniach. O inicjatywach i działaniach, w których mogą brać udział często dzięki regularnej pracy pedagożek teatru dbających o przestrzeń dla ich podmiotowej obecności. Nastolatkowie wyrażali też nadzieję, że dla dyrektorów i artystów instytucji nie są „chwilowym repertuarowym trendem”, ale uczestnikami rozmowy o zmieniającym się świecie, otwartym na ich różnorodność, potrzeby, granice.
Na 21 matach do jogi, na których uczestniczki i uczestnicy projektu każdego dnia witali słońce, zapisali 20 haseł – manifestów. Dwudziesty pierwszy postulat pozostawili do napisania innym – carte blanche z zachętą do wypowiadania się i działania. Postulat otwarcia i continuum.
Spotkanie młodzieży w Łaźni i przygotowanie „21 postulatów dla przyszłości teatru” stanowi zaproszenie do rozległej i pogłębionej debaty o tym, jak wygląda oferta teatrów w Polsce adresowana do nastolatków. Czy twórcy zapraszają ich do udziału i dyskusji? Przed jakimi wyzwaniami na tym polu stają teatry instytucjonalne i jakie kierunki współpracy z młodzieżą i jej współobecności warto w nich wyznaczyć? Jaka może być w tym rola artystów, pedagogów teatru, dyrektorów i czy przypadkiem nie zatrzymaliśmy się na promocyjnych hasłach i frazesach, tracąc z oczu potrzebę konkretnych propozycji, zobowiązań i otwarcia na realne potrzeby.
Dom Utopii jest gościnnym miejscem dla takich marzeń o zmianie i międzypokoleniowego dialogu. Moim marzeniem jest, by teatr mówił więcej o innych, a mniej o sobie.
Produkcja: Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, Mała Boska Komedia
Współpraca: Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu, TR Warszawa, Wrocławski Teatr Lalek, Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu, Teatr Zagłębia w Sosnowcu
Kuratorka projektu: Dorota Kowalkowska
Praca warsztatowa, reżyseria instalacji: Michał Buszewicz
Produkcja: Martyna Paliś
Uczestnicy i uczestniczki projektu: Krystian Cieślik, Mikołaj Dziedzic, Zofia Grzywacz, Weronika Knedler, Ewa Mrożnik, Katarzyna Ostaszewska, Zofia Papińska, Wiktoria Podborowska, Illia Prychyn, Kaja Sienkiewicz, Błażej Szymański, Barbara Tarnówka-Bałabuch, Iga Wojciechowska
Pedagożki teatru: Katarzyna Krajewska, Nikola Olszak, Katarzyna Pągowska, Katarzyna Peplińska-Pietrzak, Anna Rochowska
Pokaz finałowy odbył się 19.09.2021 w Domu Utopii – Międzynarodowym Centrum Empatii przy Teatrze Łaźnia Nowa.