WERDYKT XVI KONKURSU POLSKIEGO INFERNO 2023
werdykt 2023

Jury Konkursu Polskiego INFERNO, odbywającego się w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia 2023, w składzie: Divya Bhatia z Indii, Peter Marks z USA, Carmen Romero Quero z Chile, Barbara Regondi z Włoch i Handan Salta z Turcji, przyznało nagrody w następujących kategoriach:

 

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

Nagrodę otrzymuje SZYMON MYSŁAKOWSKI za liczne role w spektaklu JAK NIE ZABIŁEM SWOJEGO OJCA I JAK BARDZO TEGO ŻAŁUJĘ

Za dowód wirtuozerii przejawiającej się zdolnością przeistoczenia w wiele skrajnie różnych postaci, za aktorstwo rozpięte między komizmem a powagą.

Jak nie zabiłem

 

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

Nagrodę otrzymuje URSZULA KUŚNIERZ za rolę w spektaklu NIEPOKÓJ PRZYCHODZI O ZMIERZCHU

Za wyjątkowo wnikliwe wejście w świat dziecka przeżywającego wyniszczający stres.

Niepokój przychodzi o zmierzchu

 

NAJLEPSZA ROLA MĘSKA

Nagrodę otrzymuje ANDRZEJ KŁAK za rolę w spektaklu MELODRAMAT

Za intensywną, magnetyczną obecność sceniczną, pozwalającą widowni na wspólne przeżywanie zarówno chwil tragicznych, jak i dających wytchnienie. Artysta dał mistrzowską lekcję aktorstwa pełnego niedopowiedzeń i zawieszeń emocji.

 

Melodramat

NAJLEPSZA ROLA KOBIECA

Nagrodę otrzymuje ANNA ILCZUK za rolę w spektaklu MELODRAMAT

Za brawurowe oddanie spektrum emocji kobiety stawiającej czoła własnym demonom i opresjom współczesności.

Melodramat

 

MUZYKA TWORZONA NA ŻYWO

Nagrodę otrzymuje WACŁAW ZIMPEL za spektakl GENIALNA PRZYJACIÓŁKA

Za stworzenie kompozycji stanowiących sugestywne tło dla scenicznych zdarzeń, a będących jednocześnie potężnym wzbogaceniem charakterów postaci i dramatyzmu opowieści.

Genialna

 

NAJLEPSZY PEJZAŻ DŹWIĘKOWY

Nagrodę otrzymuje WOJCIECH BLECHARZ za spektakl PEWNEGO DŁUGIEGO DNIA

Za stworzenie niezbędnej, intensywnie obecnej w świecie spektaklu sonosfery, kreującej piękne obrazy, a przecież minimalistycznej i przesiąkniętej powagą.

Pewnego długiego dnia

 

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

Nagrodę otrzymują ALEKSANDR PROWALIŃSKI i JAN BASZAK za spektakl NIEPOKÓJ PRZYCHODZI O ZMIERZCHU

Za prowokujące do myślenia, unikatowe, operujące prostą acz wyraźną grafiką dekoracje, pozwalające zanurzyć się w atmosferę przedstawienia – umożliwiające widowni dotknięcie mrocznej strony opowieści.

Niepokój przychodzi o zmierzchu

 

NAJLEPSZA REŻYSERIA

Nagrodę otrzymuje ANNA SMOLAR za spektakl MELODRAMAT

Za zakotwiczenie przedstawienia w niszczącym, dotykającym wielu sfer osobowości, wewnętrznym niepokoju bohaterów w groźnym, surrealistycznym świecie.

Melodramat

 

NAGRODA SPECJALNA JURY

Nagrodę przyznajemy spektaklowi 1989, koprodukcji Teatru im. J. Słowackiego i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

Za sprawienie, iż przełomowy moment w historii Polski stał się prawdziwie bliski dzisiejszej publiczności; za oddanie głosu społeczeństwu poprzez wspólny wysiłek młodego zespołu wykonawców wyrażony rytmem, słowem i melodią.

1989

 

GRAND PRIX – NAJLEPSZA PRODUKCJA

Nagrodę przyznajemy spektaklowi JAK NIE ZABIŁEM SWOJEGO OJCA I JAK BARDZO TEGO ŻAŁUJĘ, koprodukcji Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie i Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach

Za uczynienie z opowieści o znoju i makabrze odchodzenia, wspólnotowego doświadczenia budującego wiarę w życie.

Jak nie zabiłem

 

Divya Bhatia

Peter Marks

Carmen Romero Quero

Barbara Regondi

Handan Salta

Kraków, 14 grudnia 2023