17:55
Sześć lat temu Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia rozszerzył swoją formułę o najlepsze przedstawienia dla dzieci i młodzieży. Teatr dla dzieci i młodzieży wydaje się jednym z poważniejszych i niezwykle istotnych zadań jakie stoją przez artystami. Dzisiaj musimy wychowywać najmłodsze pokolenia, przenosić je ponad zubażającymi sporami dzielącymi nasze społeczeństwo i uczyć zaufania, pokazywać siłę wyobraźni, dawać wiarę w sens tolerancji i ciekawości całym światem. – mówił, inaugurując pierwszą edycję Małej Boskiej Komedii, Bartosz Szydłowski, dyrektor artystyczny Festiwalu.
Dzisiaj Mała Boska Komedia to jeden z najważniejszych festiwali dla dzieci i młodzieży w Polsce, cieszący się niesłabnącą popularnością, prezentujący szeroką gamę spektakli zaangażowanych, których twórcy podejmują aktualne, ważne społecznie tematy. Festiwal jest najlepszą okazją do inicjacji poznawania i rozumienia świata poprzez teatr. Jednocześnie repertuar jest pomyślany tak, by spektaklami dla najmłodszych zainteresować również dorosłych prowokując w ten sposób międzypokoleniową dyskusję.
Na tegoroczny przegląd, trwający od września do listopada 2023 r., składa się pięć spektakli dla dzieci i młodzieży, które zostały wybrane spośród przedstawień granych na deskach teatrów całej Polski. Zapraszamy na wyjątkową podróż, bo właśnie przekraczanie granic jest motywem łączącym wszystkie spektakle, które w tym roku nasze młode widzki i widzowie będą mieli okazję zobaczyć podczas Małej Boskiej Komedii.
Festiwal otworzy spektakl dedykowany najmłodszym widzom „PRZYGODY KOZIOŁKA MATOŁKA” w reżyserii Maksymiliana Rogackiego (niedziela, 10 września / godz. 16.00) z Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie. To pełna niezwykłych perypetii, niebezpieczeństw oraz nieoczekiwanych zwrotów akcji, historia upartego podróżnika Koziołka Matołka, który gotów jest przemierzyć morza i oceany, gorące piaski afrykańskiej pustyni, zakamarki azjatyckich miast i amerykańskie bezdroża, by dotrzeć do mitycznego Pacanowa. Warszawskie przedstawienie jest idealną propozycją na teatralną inicjację dla dzieci – pośród ferii barw i dźwięków, piosenek i żartów, które przypominają dziecięcą zabawę, mali widzowie mogą się nauczyć, że droga do celu jest ważniejsza niż spektakularny sukces. Oglądamy piękny, mądry, brawurowo zagrany i okropnie śmieszny spektakl o… niesłychanie ważnych sprawach, o tym na przykład, że desperacko szukane miejsce na świecie może być tuż koło nas, o tym – że wytęskniony Pacanów – czymkolwiek i gdziekolwiek jest – może ździebko rozczarowywać, o tym wreszcie – że warto jednak tego Pacanowa szukać, bo w szukaniu – nie zaś znalezieniu – cały sens tego wszystkiego jest ukryty. – napisał w recenzji Rafał Turowski: www.rafalturow.ski
W październiku w ramach Małej Boskiej Komedii pojawią się trzy spektakle. W środę, 4 października o godzinie 19.00 na Małej Scenie zobaczymy „TAJEMNICZY OGRÓD” – spektakl Teatru Łaźnia Nowa w reżyserii Tomasza Fryzeła zainspirowany powieścią Frances Hodgson Burnett, a przede wszystkim tytułowym miejscem. W spektaklu zapisany w powieści ogród staje się przede wszystkim pretekstem do opowieści o osobach, roślinach, zwierzętach i innych, niemających swojej precyzyjnej nazwy zjawiskach (jak ruchy powietrza, zachody słońca, światło i cień) oraz o zachodzących pomiędzy nimi relacjach. To opowieść o tym, jak elementy przyrody i krajobrazu doświadczają się nawzajem i jak człowiek może pełniej i bardziej świadomie wchodzić w relacje z pejzażem i ekosystemem, którego jest częścią. Tajemniczy ogród to miejsce przemiany i spotkania z innym: wymiany, czułości, wychylenia się ku tym, którzy i które są obok. To miejsce medytacji. To ekosystem. System organizmów połączonych ze sobą. To szkoła wrażliwości. Miejsce wyostrzania uważności na utopie i perspektywy istniejące w nas i wokół nas. „Tajemniczy ogród” lepiej więc potraktować (…) jako afektywno-sensoryczny trening wyobraźni przeznaczony zarówno dla młodych, jak i starszych dorosłych. Można się w nim zanurzyć, zgubić, schować, można też rozmarzyć się i rozpłynąć – co kto lubi.– napisała w recenzji Wiktoria Tabak („Teatr” 10/2022).
W niedzielę, 8 października o godzinie 17.00 na Dużej scenie zobaczymy „WYSPĘ JADŁONOMIĘ” w reżyserii Macieja Podstawnego z warszawskiego Teatru Studio. „Wyspa Jadłonomia” to kulinarno-podróżniczo-kryminalno-rewolucyjny spektakl dla dzieci i młodzieży inspirowany „Jadłonomią” – cyklem książek kucharskich krakowskiej autorki Marty Dymek. Bohaterką opowieści jest M., która mierzy się z Czernią, groźnym potworem zagrażającym całemu światu, zwłaszcza dorosłym. Stawką staje się życie i zdrowie najbliższych. Czy dziewczynka znajdzie tajemną recepturę uzdrowienia świata? Jak skończy się spotkanie z Wiedźmą Jadłonomią, siłą, która wie wszystko? Czy dziewczynka zechce być bohaterką idei zielonej rewolucji? Pełne humoru i grozy, zwrotów akcji i gorzkiego śmiechu przedstawienie, zaprasza do świata, w którym z dziećmi i młodzieżą rozmawia się poważnie, bez udawania, że świat jest lepszy niż jest. Komiksowa opowieść o małej rewolucjonistce zachęca do wspólnej refleksji dzieci i dorosłych – refleksji o tym, co można zrobić na co dzień, by żyć zdrowiej, odpowiedzialniej i z myślą o lepszej przyszłości planety, ludzi i nie-ludzkich istot.
Ostatni z październikowych spektakli (piątek, 13 października / godz. 17.) to „KOLOROWE SNY” w reżyserii Szymona Adamczaka i Wojtka Rodaka z Teatru Polskiego w Poznaniu. „Kolorowe sny” to wyjątkowe teatralne przedsięwzięcie dające głos młodym queerowym osobom z Poznania poprzez wspólne tworzenie społeczności wzajemnego wsparcia i poczucia bezpieczeństwa. Przedstawienie jest platformą do dorosłości, celebrowania swoich tożsamości i wyjątkowości osób reprezentujących poszczególne litery elgiebetowego alfabetu, urodzonych po 2001 roku. Co je inspiruje, a co spędza sen z powiek? Co wkurza, a co może pocieszyć? W jaki sposób zmienia się z nimi język? I wreszcie – o czym te osoby śnią? Przedstawiamy tak naprawdę nasze historie, więc pilnowaliśmy, żeby było to z nami w porządku – mówi Atlas Szewczyk, jedna z osób grających w spektaklu. – Chciałbym, żeby ludzie przychodzili na spektakl z otwartymi głowami i chłonęli wiedzę oraz energię, którą mamy do przekazania, i żeby czuli się z tym dobrze. Opowiedziane na scenie historie i sytuacje były inspirowane prawdziwymi doświadczeniami osób występujących. Wiele scen przedstawia przykre, wzruszające, ale także radosne momenty z ich życia, dlatego spektakl sugerowany jest dla widzów od 16. roku życia
Finałowym spektaklem tegorocznej edycji Małej Boskiej Komedii będzie „KRÓL ZWIERZĄT” z warszawskiego Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera (niedziela 19 listopada / godz. 17.00) w reżyserii Karoliny Porcari. Podstawą literacką „Króla zwierząt” są „Baśnie włoskie” Itala Calvina (m.in. „Król zwierząt”, „Wąż”, „Trzy psy” i „Papuga”). Opowieści Calvina nie zawsze mają szczęśliwe zakończenie, ale każda z nich posiada głęboką warstwę emocjonalną i filozoficzną, a wiele z nich łączy perspektywę ludzką i zwierzęcą. Bohaterką spektaklu jest Stellina, która opuszcza dom rodzinny i wyrusza w daleką podróż. Pewnego dnia dziewczyna poznaje króla, który zabiera ją do opustoszałego pałacu. Stellina wyczuwa w nim skrywaną tajemnicę. Pałac okazuje się więzieniem, a Król zwierząt groźnym i okrutnym władcą, który w ukrytej komnacie więzi ludzi i zwierzęta. Na szczęście Stellina spotyka również w pałacu Małpę, Węża i Sukę, zwierzęta posiadające niezwykłe moce. Bohaterka balansuje pomiędzy światem ludzkim i zwierzęcym w magicznej rzeczywistości pełnej zaklęć i niespodzianek, by w końcu stanąć do walki z Królem zwierząt. Trójka bohaterów pomaga jej, żeby wyjść z tej rozgrywki zwycięsko. Czy uda się im pokonać Króla zwierząt?
Zapraszamy na wybór najlepszych dziecięcych spektakli z Polski, zapraszamy dzieci, młodzież, a przede wszystkim całe rodziny. Niech połączy Was wspólna wyprawa w krainę przepięknych i mądrych opowieści.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
* bilety dostępne on-line: https://bilety.laznianowa.pl/
* kasa biletowa: tel. 504 416 796