12:53
6 listopada podczas konferencji prasowej w Pałacu Potockich w Krakowie poznaliśmy program tegorocznej 16. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia, która odbędzie się pod hasłem „Krajobraz po bitwie”. Podczas dziewięciu festiwalowych dni (8-16 grudnia 2023) zaprezentowanych zostanie prawie 30 spektakli, w tym 7 konkursowych.
– Hasło i temat Boskiej Komedii jest trampoliną do otwartej rozmowy, do pokojowej relacji bez konfliktów. Idziemy razem we wspólnej sprawie, mam nadzieję, że nie musimy już opowiadać się po dwóch różnych stronach barykady. Mam wrażenie że tegoroczna edycja Boskiej Komedii będzie także swojego rodzaju seansem terapeutycznym – tłumaczy dyrektor artystyczny festiwalu, Bartosz Szydłowski. – W obliczu wojen artyści dochodzili do granic wytrzymałości, mieli podcięte skrzydła, stąd w ich spektaklach coraz więcej mroku. Wierzę, że festiwalowe spotkanie będzie zaczątkiem nowej, lepszej rzeczywistości – dodaje dyrektor Szydłowski.
Zespół krytyków teatralnych w składzie Jacek Wakar, Magdalena Piekarska, Katarzyna Niedurny, Tomasz Domagała i Jacek Cieślak wyselekcjonował do konkursu INFERNO najlepsze ich zdaniem spektakle które powstały w Polsce od września 2022 do czerwca 2023 roku.
Międzynarodowe jury
W finałowej siódemce znalazły się: „1989" w reż. Katarzyny Szyngiery (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie), „Dobrze ułożony młodzieniec" w reż. Wiktora Rubina (Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi), „Genialna przyjaciółka" w reż. Eweliny Marciniak (Narodowy Stary Teatr w Krakowie), „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję" w reż. Mateusza Pakuły (Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie i Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach), „Melodramat" w reż.
Anny Smolar (Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie), „Niepokój przychodzi o zmierzchu" w reż. Małgorzaty Wdowik (Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego), „Pewnego długiego dnia" w reż. Luka Percevala (Narodowy Stary Teatr w Krakowie). Wyboru najlepszego spektaklu dokona jury złożone z kuratorów i selekcjonerów festiwali ze Stanów Zjednoczonych, Turcji, Chile, Indii, Włoch i Szwajcarii. Będą to: Peter Marks, Handan Salta, Carmen Romero Quero, Divya Bhatia, Barbara Regondi i Jurriaan Cooman. Twórcy zwycięskiego spektaklu otrzymają statuetkę Boskiego Komedianta. Jury ma także prawo przyznać nagrody w dowolnych innych, wyłonionych podczas obrad, kategoriach. Jakie będą w tym roku, przekonamy się 14 grudnia dopiero podczas gali finałowej w Teatrze Słowackiego w Krakowie.
Poza konkursem zostaną pokazane m.in. najnowsze spektakle Krystiana Lupy („Balkony – pieśni miłosne"), Mai Kleczewskiej („Dziady" z Iwano-Frankiwska), Jana Klaty („Sen nocy letniej"), spektakle dyplomowe krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych, autorskie spektakle Krystyny Jandy, Andrzeja Seweryna, Daniela Olbrychskiego, Agnieszki Przepiórskiej. Zostanie zaprezentowany głośny „Spartakus" w reż. Jakuba Skrzywanka.
Katarzyna Olesiak – dyrektor Wydziału Kultury Urzędu Miasta Krakowa podkreślała na konferencji prasowej olbrzymią rolę festiwalu Boska Komedia dla promocji Krakowa na świecie. – Boska Komedia to najważniejszy festiwal teatralny w Europie. Siła jego oddziaływania jest ogromna – dzięki niemu co roku do Krakowa przyjeżdża międzynarodowa publiczność, a to napędza krakowską turystykę. Dzięki obecności gości z zagranicy po świecie zaczyna krążyć dobre słowo o Krakowie.
Wspomniała także, że trwają prace nad długoletnią perspektywą finansowania Boskiej Komedii. Dofinansowanie w wysokości dwóch milionów złotych mogłaby pomóc organizatorom w staraniach o pozyskanie funduszy z innych źródeł.
– Festiwal ma w sobie niesamowitą energię, która płynie ze spektakli. Genius loci miasta też tworzy festiwalową atmosferę – mówi dyrektor festiwalu Bartosz Szydłowski.
Organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia jest Teatr Łaźnia Nowa. Festiwal w ogromnej mierze finansuje Gmina Miejska Kraków. Wydarzenie dofinansowało też Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury. Patrtnerami są: Akademia Sztuki Teatralnej, Instytut Adam Mickiewicza.